آرایشی

پیشگیری از ریزش مو : 22 نکته برای کمک به حفظ موهای شما

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا پیشگیری از ریزش مو انجام دهید. اما اینکه چه کاری باید انجام دهید بستگی به دلیل ریزش موهایتان دارد.

برخی از شرایط، مانند ریزش مو پس از بارداری (تلوژن افلوویوم)، ممکن است خود به خود برطرف شود. و به یاد داشته باشید که همه افراد روزانه مقداری از موهای آن ها می ریزد که کاملا طبیعی است.

زمانی که ریزش مو مداوم است باید به پزشک خود مراجعه کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است بتواند تشخیص دهد که ریزش مو ناشی از مواردی مانند مشکلات تیروئید، استرس، عفونت‌های پوست سر، آلوپسی آندروژنیک یا صرفاً افزایش سن است.

پیشگیری از ریزش مو

در اینجا 22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو آورده شده است:

1.رژیم غذایی:

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه، مانند رژیم مدیترانه ای، ممکن است خطر آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش دهد یا شروع آن را کند کند.

بهترین نتایج زمانی مشاهده شد که شرکت کنندگان مقادیر زیادی از این غذاها – مانند جعفری، ریحان، سبزیجات سالاد – را بیش از سه روز در هفته مصرف کردند.

2.پروتئین:

فولیکول های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. یک مطالعه در سال 2017 بر روی 100 فرد مبتلا به ریزش مو به کمبودهای تغذیه ای متعددی در شرکت کنندگان اشاره کرد، از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان بلوک های سازنده پروتئین عمل می کنند.

در حالی که محققان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است منبع مورد اعتماد، خوردن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. انتخاب های سالم شامل غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، مرغ و بوقلمون است.

3.ویتامینA:

ویتامین A در بخشی از رتینوئیدها تشکیل شده است که نشان داده شده است که سرعت رشد مو را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید سبوم کمک کند و پوست سر را سالم تر نگه دارد و بتواند موهای بیشتری را حفظ کند.

بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای و اسفناج پر کنید.

مکمل

4.مولتی ویتامین:

دانشمندان مشخص کرده‌اند که ویتامین‌های A، B، C، D، آهن، سلنیوم و روی برای فرآیندهای رشد و حفظ مو، به‌ویژه با تغییر سلول‌ها، مهم هستند. شما می توانید مولتی ویتامین های روزانه را در اکثر خواربارفروشی ها یا داروخانه ها پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از آنها را برای شما تجویز کند.

5.ویتامینD:

یک مطالعه در سال 2018 به منبع مورد اعتماد اشاره کرد که ویتامین D با آلوپسی غیراسکار مرتبط است. درمان کمبودها ممکن است به رشد مجدد کمک کند. در مورد مصرف روزانه 800 تا 1000 واحد بین المللی با پزشک خود صحبت کنید.

6.بیوتین:

بیوتین – ویتامین H یا B7 – در سنتز اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این فرآیند برای چرخه زندگی مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است دچار ریزش مو شوید. با پزشک خود در مورد مصرف سه تا پنج میلی گرم در روز صحبت کنید.

7.نخل اره:

این گیاه از میوه درختان کاج کوتوله آمریکایی مشتق شده است و ممکن است به مردان در حفظ سطح تستوسترون کمک کند. یک مقاله در ژورنال در سال 2004 نشان داد که حدود 60 درصد از شرکت کنندگانی که نخل اره ای مصرف می کردند، رشد موی آن ها را بهبود می بخشند. دوز در این مطالعه 200 میلی گرم در روز بود.

8.جیسینگ:

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی است که ممکن است باعث رشد مو در پوست سر شود. مطالعه بیشتر برای توصیه دوزهای خاص مورد نیاز است. در ضمن، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های جینسینگ صحبت کنید یا راه حل های موضعی حاوی این ماده را امتحان کنید.

مراقبت از مو

9.شستشوی منظم:

شستن روزانه مو ممکن است با حفظ سلامت و تمیزی پوست سر از ریزش مو محافظت کند. نکته کلیدی استفاده از شامپوی ملایم است. فرمول‌های تندتر ممکن است مو را خشک کرده و باعث شکستن آن شود و منجر به ریزش مو شود.

10.روغن نارگیل:

طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۸، محققان بر این باورند که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب مو در اثر نظافت و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصال پروتئین به منبع مطمئن مو کمک می کند و از شکستگی در ریشه و تار مو محافظت می کند. ماساژ دادن روغن نارگیل روی پوست سر ممکن است جریان خون را بهتر کرده و به رشد مجدد کمک کند.

11.روغن زیتون:

این روغن را می توان برای حالت دهی عمیق مو استفاده کرد و از خشکی و شکستگی ناشی از آن محافظت کرد. روغن زیتون همچنین یک عنصر اصلی در رژیم غذایی مدیترانه ای است که ممکن است به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند.

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی موها بمالید و بگذارید 30 دقیقه قبل از شستشو بماند.

12.استایل ملایم:

از کش موهای تنگ یا مدل موی دم اسبی که ممکن است ریشه موها را بکشند و به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از حد مو شوند، صرف نظر کنید. در حالی که در آن هستید، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شود تا پوست سرتان تحریک نشود. حالت دهنده های حرارتی مانند اتوهای فر یا صاف کننده نیز ممکن است به ساقه مو آسیب بزنند یا بشکنند.

13.فرآوری مو:

درمان های شیمیایی، مانند پرم یا رنگ مو، ممکن است به مو و پوست سر نیز آسیب برساند. از آرایشگر خود در مورد گزینه های جایگزین مانند رنگ موی ارگانیک و سایر مواردی که حاوی آمونیاک، پراکسید یا پارا فنیل دیامین (PPD) نیستند، بپرسید.

درمان های پزشکی برای پیشگیری از ریزش مو

14.لیزردرمانی:

لیزرهای سطح پایین ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کند. این گزینه درمان با نور قرمز نیز نامیده می شود و ممکن است با تحریک سلول های بنیادی اپیدرمی کار کند.

15.پلاسمای غنی از پلاکت:

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر به تحریک رشد در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر ریزش مو قرار گرفته اند کمک می کند. خون از طریق یک سانتریفیوژ جریان می یابد تا پلاکت ها جدا شود و سپس به پوست سر تزریق می شود.

در یک مطالعه در سال 2017، 11 شرکت‌کننده پس از چهار جلسه، 30 درصد رشد بیشتری را در نواحی نازک‌تر مشاهده کردند.کلینیک کلیولند می گوید، هر جلسه بین 500 تا 1000 دلار هزینه دارد و تحت پوشش بیمه نیست.

داروهایی پیشگیری از ریزش مو

16.ماینوکسیدیل:

کلینیک مایو می گوید، این داروی بدون نسخه (OTC) که با نام دیگر Rogaine شناخته می شود، برای حدود دو سوم زنانی که آن را امتحان می کنند، موثر است.

هر روز مایع یا کف را روی پوست سر خود بمالید. عوارض جانبی شامل تحریک پوست سر و آکنه در محل استفاده است. عوارض جانبی نادرتر شامل ضربان قلب نامنظم و تاری دید است.

17.فیناستراید:

در غیر این صورت به عنوان Propecia شناخته می شود، این قرص نسخه ای ممکن است به کاهش ریزش مو و حتی رشد جدید کمک کند. طبق گفته کلینیک مایو، این برای مردان تایید شده است و برای مردان زیر 60 سال بهتر عمل می کند. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.

18.فنیل افرین:

فنیل افرین موضعی ممکن است با تحریک عضلات فولیکول برای انقباض به ریزش مو به دلیل یک ظاهر طراحی شده کمک کند. برای مثال، کندن موها در حین برس زدن سخت‌تر می‌شود.

متأسفانه، باید مراقب این راه حل پزشکی باشید. دانشمندان فرمول خاصی به نام AB-102 Trusted Source ایجاد کرده اند، اما هنوز برای عموم منتشر نشده است.

روش های دیگر پیشگیری از ریزش مو

19.روغن های ضروری:

روغن های ضروری ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. مطالعه ای در سال 1998، 86 فرد مبتلا به آلوپسی آره آتا را به دو گروه تقسیم کرد که یکی از آنها روغن چوب سدر با اسطوخودوس و رزماری در پوست سر آنها مخلوط شده بود. پس از هفت ماه، 43 درصد از آن گروه بهبودی در وضعیت خود نشان دادند.

روغن‌های ضروری دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از: اسطوخودوس، علف لیمو و نعناع. سعی کنید چند قطره از هر یک یا همه این روغن ها را با دو قاشق غذاخوری روغن حامل مانند جوجوبا یا دانه انگور مخلوط کنید و قبل از شستشو به مدت 10 دقیقه روی پوست سر بمالید.

20.آب پیاز:

افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا ممکن است پس از استفاده دو بار در روز آب پیاز خام روی پوست سر خود شاهد رشد مجدد باشند.

در حالی که تحقیقات در مورد این درمان محدود است، به نظر می رسد که آب پیاز باعث رشد تقریباً 87 درصد از شرکت کنندگان در یک مطالعه کوچک در سال 2014 شده است. چگونه کار می کند؟ دانشمندان معتقدند سحر و جادو در محتوای گوگرد پیاز نهفته است.

21.ماساژ

ما می دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد، اما آیا می تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟

یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که شرکت کنندگان در طی 24 هفته، نتایجی را با حداقل 4 دقیقه ماساژ در روز مشاهده کردند.

22.یوگا:

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی به یوگا پاسخ دهد. برای جلوگیری و پیشگیری از ریزش مو ، این حرکات یوگای تسکین دهنده استرس را امتحان کنید: حالت سگ رو به پایین، خم شدن به جلو، حالت شتر، ایستادن شانه، حالت ماهی و زانو زدن.

چرا مو می ریزد؟؟

موهای روی سر شما یک چرخه زندگی را طی می کنند که شامل رشد، استراحت و ریزش می شود. ریزش حدود 100 مو در روز برای افراد معمول است.

اگر از دست دادن ناگهانی، از دست دادن موهای زیاد یا نازک شدن کلی بیشتر را تجربه کردید، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی از ریزش ها موقتی است و ممکن است به تغییرات در رژیم غذایی، برخی درمان ها یا تغییر سبک زندگی پاسخ خوبی بدهد. سایر فقدان ممکن است دائمی تر باشد یا تا زمانی که یک بیماری زمینه ای درمان نشود متوقف نشود.

تا سن 40 سالگی، تقریباً نیمی از منابع معتبر همه مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) ریزش مو را تجربه خواهند کرد. به همین ترتیب، بیش از نیمی از زنان قبل از 70 سالگی ریزش موی ژنتیکی (طاسی با الگوی زنانه) را تجربه می کنند.

سایر دلایل ریزش مو عبارتند از:

شرایط پزشکی، مانند آلوپسی آره آتا، عفونت پوست سر، یا تریکوتیلومانیا
تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی یا مشکلات تیروئید
داروها یا مکمل ها، مانند آنهایی که برای سرطان، فشار خون بالا، افسردگی یا آرتریت استفاده می شوند
پرتودرمانی برای شرایطی مانند سرطان
استرس، چه فیزیکی و چه احساسی
شیوه های استایل، مانند بستن مو با کش های تنگ یا مدل موی دم اسبی

اگر ریزش موی ناگهانی یا شدید را تجربه کردید، یک وقت ملاقات با پزشک خود بگیرید. برخی از شرایط، مانند مشکلات تیروئید، ممکن است به درمان های خانگی پاسخ ندهند و نیاز به درمان علل زمینه ای داشته باشند.

همچنین به خاطر داشته باشید که هر درمانی که استفاده می کنید ممکن است بین شش ماه تا یک سال طول بکشد تا در مناطقی که قبلاً ریزش مو در آن ها اتفاق افتاده است بهبود یابد.

ما را در اینستاگرام هم دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.