آرایشی

درمان چین و چروک صورت

درمان چین و چروک صورت

بررسی اجمالی

چین و چروک ها که به عنوان ریتید نیز شناخته می شوند، چین هایی در پوست شما هستند. با افزایش سن، پوست شما پروتئین های کلاژن و الاستین کمتری تولید می کند. این باعث می شود پوست شما نازک تر شود و در برابر آسیب مقاومت کمتری داشته باشد. قرار گیری در معرض محیطی، کم آبی بدن و سموم، همگی می توانند صورت شما را بیشتر در معرض چین و چروک های واضح قرار دهند. چین و چروک ها بخش طبیعی پیری هستند و هیچ دلیلی برای ترس از ایجاد آنها وجود ندارد. اما اگر دوست دارید به درمان چین و چروک صورت خود بپردازید,راه های طبیعی برای انجام این کار وجود دارد.

از ضد آفتاب استفاده کنید

اکثر مردم می‌دانند که استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) بالای 30 می‌تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که کرم ضد آفتاب به تاخیر انداختن علائم پیری نیز کمک می‌کند. در حالی که احتمالاً از قبل برای ساحل از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب مرطوب‌کننده روی صورتتان در هر روز عادتی است که برای سلامت پوست شما در درازمدت مفید است.

مصرف قند خود را محدود کنید

جامعه پزشکی همچنان در مورد اینکه چگونه مصرف شکر می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بیشتر می آموزد. قند در بدن شما فرآیندی به نام گلیکوزیشن را آغاز می کند و محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (به نام AGEs) منبع قابل اعتماد خوبی برای پوست شما نیستند. AGE ها کلاژن را در بدن شما تجزیه می کنند و به مرور زمان می توانند شما را پیرتر نشان دهند. AGE ها همچنین به روش های تهیه غذا مانند کباب کردن و سرخ کردن (برخلاف پخت و پز کردن) مرتبط شده اند. محدود کردن مصرف قند و غذاهای غنی از روغن به صورت شما کمک می کند تا فرم جوان خود را حفظ کند.

سیگار را کنار بگذارید

سیگار به دلایل زیادی برای سلامتی شما مضر است، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که می‌تواند صورت شما را زودتر پیر کند. یک مطالعه جذاب چهره 79 جفت دوقلو همسان را که یکی از آنها عادت سیگار کشیدن داشت و دیگری عادت نداشت، مقایسه کرد. تفاوت های چشمگیر در سن آنها به وضوح نشان می دهد که سیگار بر وضعیت پوست صورت شما تأثیر می گذارد. حتی قرار گیری در اطراف دود دست دوم منبع مورد اعتماد می تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و سایر بیماری ها را افزایش دهد و ممکن است به پوست شما نیز آسیب برساند.

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است. به این معنی که وقتی آن را روی پوست خود می‌زنید، شکاف‌های اپیدرم را پر می‌کند و باعث می‌شود پوست شما صاف شود. نشان دادن مقداری عشق به پوست با روغن نارگیل نه تنها آن را صاف‌تر می‌کند، بلکه به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، که باعث می‌شود صورت شما پرتر به نظر برسد. به عنوان یک امتیاز اضافی، روغن نارگیل مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان یک درمان موثر برای پوست خشک شناخته شده است.

بتاکاروتن خود را افزایش دهید

یک بحث پزشکی در حال انجام است که چگونه و چرا بتاکاروتن ها مانع از آسیب نور فرابنفش خورشید به پوست و چشم شما می شوند. بتا کاروتن و رتینول (ویتامین A) اغلب از مواد تشکیل دهنده کرم های ضد چروک آرایشی موجود برای خرید در بازار هستند. اما برای دسترسی به بتاکاروتن نیازی به خرید محصول ندارید. شما به سادگی می توانید یک مکمل بتاکاروتن مصرف کنید و فواید آن را در پوست خود مشاهده کنید. 30 میلی گرم بتاکاروتن در روز، به صورت خوراکی، می تواند از پیری نوری (که در غیر این صورت به عنوان چین و چروک شناخته می شود) جلوگیری کرده و آن را ترمیم کند.

چای برگ بادرنجبویه را امتحان کنید

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است. مطالعه ای که نمونه کوچکی از افرادی که چای برگ بادرنجبویه مصرف می کردند با گروه دیگری که دارونما چای برگ جو مصرف می کردند، مقایسه کرد، محققان را به این نتیجه رساند که عصاره برگ بادرنجبویه باعث انعطاف پذیری بیشتر پوست و اصلاح آسیب بافتی می شود.

وضعیت خواب خود را تغییر دهید

برخی از چین و چروک های صورت شما در واقع می تواند ناشی از وضعیتی باشد که در آن می خوابید. به این حالت “فشرده سازی” می گویند و به دلیل فشار دادن صورت شما به بالش هر شب به همان روش ایجاد می شود. با گذشت زمان، این کار پوست شما را در برخی نقاط ضعیف تر از جاهای دیگر می کند و چین و چروک ایجاد می شود. شما می توانید با خوابیدن به پشت از چین و چروک های فشرده سازی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهید.

صورت خود را مرتب بشویید

صرف این سه تا پنج دقیقه اضافی برای شستشوی صورت در شب هرگز اتلاف وقت شما نیست. وقتی آرایش را در طول شب روی صورت خود باقی می گذارید، پوست بیشتر آن را جذب می کند. از آنجایی که بیشتر لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی خشن هستند، این به استرس اکسیداتیو پوست شما کمک می کند. به همین دلیل است که سه تا پنج دقیقه اضافی برای شستشوی صورت در شب هرگز اتلاف وقت نیست. از شستشوی شدید صورت خود اجتناب کنید. قبل از خواب از یک دستمال مرطوب بر پایه آب برای تمیزی صورت خود استفاده کنید و شستشوی خود را با مقداری آب سرد که روی پوست می پاشید، به پایان برسانید.

از اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید

اشعه ماوراء بنفش علت نهایی بیشتر چین و چروک‌های صورت، گردن، بازوها و دست‌های شماست. و در حالی که نمی توانیم به طور کامل از اشعه ماوراء بنفش اجتناب کنیم، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان قرار گیری در معرض آن انجام دهید. لوسیون برنزه کننده بدون آفتاب را در جلسات آفتاب گرفتن طولانی مدت در شن و ماسه انتخاب کنید و از کلاهی استفاده کنید که صورت شما را در برابر نور خورشید در مدت طولانی در خارج از منزل محافظت کند. در صورت امکان، هنگام ماجراجویی در فضای باز، شلوارهای بلندتر و پیراهن های آستین بلند بپوشید. شما هنوز مقداری نور خورشید را جذب خواهید کرد، اما در ایجاد چین و چروک روی پوست خود نقشی ندارید.

آنتی اکسیدان های خود را افزایش دهید


پوست بیش از هر عضو دیگری در بدن شما در معرض استرس اکسیداتیو قرار دارد. این بدان معناست که پوست شما فقط با انجام کارهای روزمره آسیب می بیند. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با آسیب هایی که استرس اکسیداتیو به سلول های شما وارد می کند، کمک می کند. در حالی که می توانید یک کرم ضد آفتاب یا کرم ضد چروک حاوی آنتی اکسیدان بخرید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید آن آنتی اکسیدان را برای پوست خود تقویت کنید. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از زغال اخته، لوبیا، انگور، کلم پیچ و اسفناج به شما کمک می کند تا پوستی سالم داشته باشید «از درون به بیرون» و می تواند علائم پیری زودرس را کاهش دهد.


به خودی خود، پیری پوست علامتی نیست که نگران آن باشید. اما اگر به ویژه در مورد ظاهر پوست خود با افزایش سن نگران هستید، ممکن است بخواهید با یک متخصص پوست صحبت کنید. اگر به عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل عادت کرده اید، باید به ویژه مراقب ظاهر پوست خود باشید، زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست باشید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.